h1

Zo, ik ben d’r weer

juli 28, 2006

Noord-Amerikanevel door Peter Pulles
Hallo allemaal! Ik ben weer terug in Nederland. Waar ik op vakantie ben geweest? In Nederland, haha… twee weken in Zeeland gezeten, twee weken snikheet, twee weken zwembadweer, strandweer, twee weken vliegen, muggen en veel onweersbeestjes. Vooral die laatsten waren echt een plaag in Zeeland. En kwam er nou maar onweer, maar dat bleef maar uit. Zucht. En nog waargenomen daar in het verre Zeeland?, hoor ik de trouwe Astrobloglezer al zeggen. Nou amper, moet ik eerlijk toegeven. Het was natuurlijk twee weken bijna voortdurend onbewolkt, maar het was allemaal erg heiig en na de nodige biertjes en/of rose’tjes ter verkoeling is mijn astronomisch vuur lichtelijk uitgeblust. Wat dat betreft staat een vakantie met Paul erbij meer garant voor een ‘astronomisch verantwoorde’ vakantie.
Maar goed, heb ik nog wat gemist in die twee weken? De nieuwsdiensten (o.a. van de NASA) zijn uiteraard gewoon doorgegaan, maar ik moet die bulletins alemaal nog lezen, dus de komende dagen zal ik aan een inhaalslag beginnen. Ik schijn ook nog de Nationale Ariedag gemist te hebben. Ruud de Wild viert deze jaarlijks terugkerende dag, hetgeen ik uiteraard een heugelijk feit vind. Is daar ook nog iets van astronomie in terug te vinden, in zo’n Nationale Ariedag? Ja, natuurlijk roep ik dan als rechtgeaarde eh.. rechtgenaamde Arie. Wat te denken van het sterrenbeeld Aries (Ram), met daarin beta Aries (Sheratan) die op 60 lichtjaar afstand van de Aarde staat. En van de Can-Ari-sche eilanden, waarvan op het eiland La Palma de 4,2 meter telescoop William Herschel van de ESO staat. En van Arie Nagel, de amateur-astronoom die bekend is vanwege z’n astrofotografie. En van sterrenbeelden als Sagit-Ari-us en Aqu-Ari-us. En zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan.
Van Peter Pulles kreeg ik per mail nog een aantal schitterende foto’s van astronomische objecten. Onder andere de Noord-Amerikanevel (draai ‘m om de vorm te herkennen), die ik hierbij afbeeld. Belichtingstijd 10 minuten op 400 ISO met z’n aangepaste Canon 350D. Heel mooi hoor Peter!

Geef een reactie

