h1

zonnebevingen

juli 12, 2006

De zon op 30 juni door Peter Pulles De zon laat zich de laatste dagen weer van z’n beste kant zien en de zomervakantie is van start gegaan. Tenminste, voor de scholieren in deze regio. Ik moet nog een dagje werken en dan heb ik m’n vakantie weer verdiend. Ik ben de laatste dagen een boek aan het lezen dat ook over de zon gaat. Het heet ‘sunquakes’ (John Hopkins University Press, Baltimore) en is geschreven door J.B.Zirker, emeritus astronoom van het Nationaal zonneobservatorium in Sunspot (what’s in a name) in New Mexico (VS). Hoe ik aan het boek gekomen ben is eigenlijk een verhaal apart en dat verhaal begint ergens rond 1980 in Havelte, maar ik zal daarover een andere keer uitwijden. Ja, mag ik het ook een keertje spannend houden en nog niets verklappen? Als ik nog leuke en interessante dingen in het boek tegenkom zal ik dat op dit astropodium laten zien. Voorlopig zit ik nog in hoofdstuk 1 met de hele geschiedenis van het zonnebevingenonderzoek ergens na Wereldoorlog II.
Anderen van sterrenkundevereniging Christiaan Huygens houden zich de laatste dagen ook intensief bezig met de zon, maar dan op een andere manier. Nee, niet door te zonnebaden (al zullen die er ongetwijfeld ook zijn), maar door de zon te fotograferen. Kort geleden kreeg ik enkele foto’s gemaakt door Peter Pulles, die ook bekend is van Ecliptica. Met z’n PST zonnekijker heeft hij de zon gefotografeerd, o.a. op 30 juni en die foto heb ik hierboven neergezet. Heel erg mooi plaatje. De info staat erbij, dus die hoef ik hier niet te vertellen. Goh, ik ben de laatste dagen wel een beetje lui geworden. Misschien heb ik gisteren wel 18 minuten te weinig geslapen;-))

Geef een reactie

