h1

Sterrenkunde met Google Earth

juni 24, 2006

Kit Peak observatorium in Google EarthAfgelopen dinsdag schreef ik in m’n Astroblog over de database van 26.000 meteorietinslagen die in Google Earth (GE) te zien waren. Vandaag ben ik lid geworden van de Google Earth Community . Ik had dinsdag al het vermoeden dat het programma astronomisch gezien erg interessant kan zijn en inderdaad: er zijn talloze astronomische toepassingen voor GE in de diverse forums te downloaden. Een zoektocht levert bijvoorbeeld vele ‘placemarks’ op voor diverse astronomische observatoria in de wereld. Zo levert deze link bijvoorbeeld een supersonische ‘vliegreis’ met GE op naar het Kit peak observatorium in de VS, bekend om z’n zonnewaarnemingen. Een andere placemark voert ons naar de magnetische zuidpool (al moet ik direct zeggen dat de exacte lokatie niet erg duidelijk is). Naast de zogenaamde Earth-communities is er trouwens ook een ‘other planets’ community, die eigenlijk alleen om de planeet Mars draait. Maar daar ga ik een volgende astroblog wel op in. Ik heb net Argentinië tegen Mexico gezien en dat was best wel vermoeiend. Mmmmmm, morgen ga ik dat stadion waar Nederland tegen Portugal speelt in Google Earth opzoeken. Misschien kan ik die wedstrijd wel live volgen. 😉

Geef een reactie

